Made in Stettin pod białoczerwoną banderą

Dyskusje na temat powojennego Szczecina.
J-23
Posty: 94
Rejestracja: 31 paź 2004, o 20:37

Made in Stettin pod białoczerwoną banderą

Postautor: J-23 » 1 lis 2005, o 17:37

Przed wojną w naszym mieście działało kilka stoczni które wybudowało wiele różnych statków, od pancerników po transatlantyki a także "woły robocze" czyli statki handlowe i różne "drobnoustrojstwo". Kilka z nich różnymi kolejami losu tarfiło po wojnie pod polską banderę, oto one:

"Ustka" syg.wywoławczy SPTK, masowiec zbudowany w 1937 roku w Stettiner Oderwerke jako "Ruhr". Przedwojenna własność szczecińskiego armatora R.C. Gribel. Zatopiony pod koniec działań wojennych w porcie szczecińskim i wydobyty w listopadzie 1951 roku. Po odbudowie w stoczni gdyńskiej 27.04.1957 przekazany PŻM-owi. Posiadał wzmocnienia przeciwlodowe i specjalny kształt dziobnicy, ułatwiający poruszanie się w lodach. W lipcu 1957 roku jako pierwszy polski statek handlowy dotarł na Spitsbergen wioząc polską ekspedycję naukową.
Nośność 1570 DWT, 2 ładownie. Wymiary: 68,7 x 9,9 x 5,1 m. Napęd parowy, maszyna tłokowa podwójnego rozprężania, 4 cylindry o mocy 650 KM. 1 śruba, szybkość 9 węzłów. Załoga 25 ludzi.
cdn
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 328
Rejestracja: 23 lis 2004, o 17:38
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Czekam z ciekawością na dalszy ciąg...

Postautor: romeck » 1 lis 2005, o 18:36

Ciekawy temat (przynajmniej dla mnie) takich jednostek jest więcej, czekam więc na kolejne wpisy... :-)

Pozdrawiam czterokominowo
Romek
zobacz: www.czejarek.pl/stettin
J-23
Posty: 94
Rejestracja: 31 paź 2004, o 20:37

Postautor: J-23 » 2 lis 2005, o 08:48

"WOLIN" syg.wywoławczy SOIE, ex"Ostswine", drogowy prom portowy. Zbudowany w 1929 roku w Stettiner Oderwerke A.G. Zatopiony w czasie wojny koło Wolina i wydobyty w 1949 roku. Po remonciew 1952r. rozpoczął służbę w Żegludze Szczecińskiej obsługując trasę Świnoujście-Warszów. 189 BRT, wymiary: 33,0x8,6x 2,8 m. 2 tłokowe maszyny parowe podwójnego rozprężania, 2 cylindry, moc 360 KM. 2 śruby , szybkość 10 węzłów. 1 pokład, 600 pasażerów lub 200 pasażerów i 6 samochodów. Załoga 8 ludzi.

Może ktoś ma jakieś zdjęcia "stettinerów", ja niestety nie mam skanera dlatego daję tylko opis.
Ostatnio zmieniony 3 lis 2005, o 16:39 przez J-23, łącznie zmieniany 1 raz.
J-23
Posty: 94
Rejestracja: 31 paź 2004, o 20:37

Postautor: J-23 » 3 lis 2005, o 16:37

"Piotr" syg.wywoławczy SOPW, drogowy prom portowy zbudowany w 1937 roku w Stettiner Oderwerke A.G. Nazwa niemiecka nieznana. Wymiary:19,0 (między pionami) x 7,0x 0,7 m. 38 BRT, 17 NRT, 17 DWT. 1 tłokowa maszyna parowa podwójnego rozprężania, 2 cylindry, moc 100 KM. 2 śruby, szybkość 6 węzłów. Zabierał 40 pasażerów oraz 5 pojazdów. Załoga 4 ludzi. Zatopiony w czasie działań wojennych następnie podniesiony z dna i wyremontowany. Obsługiwał przeprawę na Karsibór (do czasu budowy mostu). Armator Żegluga Szczecińska.

cdn
Awatar użytkownika
piotr_now
Posty: 1560
Rejestracja: 27 sie 2004, o 22:40
Lokalizacja: Poznań

...

Postautor: piotr_now » 3 lis 2005, o 18:02

J-23 pisze:Kilka z nich różnymi kolejami losu tarfiło po wojnie pod polską banderę
... a do tego cała ich "grupa" przetrwała po dziś dzień ... praktycznie w całej Europie. Materiały sa w trakcie przygotowań i co ważniejsze - jednostki czekają na "odwiedziny" ... pozdrawiam
Awatar użytkownika
Bartosz
Expert
Posty: 8809
Rejestracja: 7 cze 2004, o 17:56
Lokalizacja: Stettin

Postautor: Bartosz » 3 lis 2005, o 23:22

Parę jednostek wybudowanych w Szczecinie trafiło do Polski po zakończeniu I wojny światowej, ale to już jest osobny rozdział.
J-23
Posty: 94
Rejestracja: 31 paź 2004, o 20:37

Postautor: J-23 » 4 lis 2005, o 18:35

"Bosman Kaleta", ex "Alexandria", masowiec zbudowany w 1903 roku w Stettiner Oderwerke A.G dla szczecińskiego armatora R.C Gribel. Zatopiony 30.08.1944 w czasie nalotu alianckiego. Wrak został podniesiony przez Niemców i odholowany w górę Odry i tam wiosną 1945 zatopiony koło mostu w Podjuchach razem z kilkoma innymi statkami. Wydobyty w 1949 roku przez PRO na zlecenie Spółdzielni Marynarzy "Żegluga Morska" otrzymał nazwę "Bosman Kaleta" dla uczczenia zmarłego bosmana ze statków szkolnych "Lwów" i "Dar Pomorza". Statek miał być wyremontowany przez Spółdzielnię na własny użytek. Podczas holowania przez Kanał Parnicki utknął na filarze zwalonego mostu i tam po likwidacji Spółdzielni został pocięty na złom.
592 BRT, 354 NRT, ok.1000 DWT. Wymiary: długość 53,9 (miedzy pionami), szerokość 8,6 m. 1 tłokowa maszyna parowa potrójnego rozprężania, 3 cylindry, moc 450 KM. 1 śruba.


w przygotowaniu odcinek specjalnie dedykowany Romkowi
J-23
Posty: 94
Rejestracja: 31 paź 2004, o 20:37

Postautor: J-23 » 5 lis 2005, o 13:05

teraz najbardziej wszystkim znany statek:

"Gryfia" SOEK, ex "Prom kolejowy nr 2", ex "Swinemunde 2". Kolejowy prom portowy zbudowany w 1887 roku w Vulcan Stettiner Maschinenbau A.G, przedwojenna własność Szczecińskiej Izby Przemysłowo-Handlowej. Zatopiony na skutek nalotu w porcie szczecińskim. Odbudowany dla własnych potrzeb w 1953 roku przez stocznię remontową "Gryfia", po późniejszej wymianie napędu pływa do dziś. Dane z czasów kiedy statek pływał jeszcze z napędem parowym. Pojemność: 141 BRT, 75 NRT, nośność 81 DWT, Wymiary: 39,5x6,8x2,0 m. 1 tłokowa maszyna parowa podwójnego rozprężania, 2 cylindry, moc 160 KM. 1 śruba, szybkość 12 w. Zabierał 2 wagony lub 5 samochodów albo 400 pasażerów, załoga 7 ludzi.

cdn
Awatar użytkownika
Torney
Posty: 8630
Rejestracja: 16 wrz 2004, o 13:57

Postautor: Torney » 5 lis 2005, o 13:20

J-23, a kiedy artykuł? Wiesz, forum nie każdy czyta, a szkoda pozbawiać wielu zaglądających na Portal takich ciekawych informacji :).
Erich-Falkenwaldergesellschaft
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 328
Rejestracja: 23 lis 2004, o 17:38
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

odcinek dedykowany Romkowi....

Postautor: romeck » 5 lis 2005, o 20:36

Ciekawe. I gdzie on?

Romek
zobacz: www.czejarek.pl/stettin
J-23
Posty: 94
Rejestracja: 31 paź 2004, o 20:37

Postautor: J-23 » 5 lis 2005, o 20:44

Specjalnie dla poczwórnie fajowego Romka


„Beniowski” SPEO, ex „Niekrasow”, ex „Kaiser”, statek pasażerski żeglugi przybrzeżnej zbudowany w 1905 roku w Stettiner Maschinenbau A.G Vulcan. Armatorem „Kaisera” było przedsiębiorstwo Hamburg-Amerika Linie „Hapag”, obsługiwał kąpieliska morskie w rejonie M.Północnego. Był pierwszym turbinowcem zbudowanym dla niemieckiej floty handlowej. Początkowo miał dwa kominy. Na próbach rozwinął szybkość 20,5 węzła (prawie 38 km/h). W pierwszym okresie eksploatacji zabierał do 2000 pasażerów. W czasie I wojny światowej służył w niemieckiej marynarce wojennej jako stawiacz min, wykonując rajdy na przybrzeżne wody angielskie. W latach 1922-1923 przeszedł w stoczni Stettiner Oderwerke AG gruntowny remont, połączony z wymianą turbin. W okresie międzywojennym pływał jako statek wycieczkowy. Podczas II wojny światowej ponownie w roli stawiacza min wcielony do Kriegsmarine. Po zakończeniu działań wojennych przejęty przez W.Brytanię i w sierpniu 1945 roku przekazany ZSRR jako „Niekrasow”. W kwietniu 1947 roku w ramach podziału floty niemieckiej został oddany Polsce. Przejęcie nastąpiło w Hull (w.Brytania) gdzie do końca października 1947 roku przechodził remont turbin. Następnie po ogólnym remoncie w Stoczni Północnej wszedł 22 lipca 1948 roku do służby w przedsiębiorstwie żeglugi przybrzeżnej „Gryf” gdzie pływał na linii Sopot-Gdynia-Szczecin. Jako jednostka bardzo nierentowna (ogromne zużycie ropy) i przestarzała został wkrótce wycofany z eksploatacji i po próbach użycia go jako statku szkolnego zamieniony na hulk (internat) dla uczniów Szkoły Jungów późniejszej Szkoły Morskiej. Pocięty na złom w 1954 roku.
Pojemność 1912 BRT, 724 NRT. Wymiary: 92,4 (między pionami) x 11,7x 3,5 m. Parowiec, 4 zespoły turbin AEG o mocy 3000 KM. 2 śruby, szybkość 16 węzłów. 4 pokłady, 1 ładownia, 900 pasażerów ( na krótkich wycieczkach zatokowych zabierał do 1200 pasażerów.


Na stronie czterokominowego Romka jeszcze jako dwukominowy „Kaiser” http://www.czejarek.pl/stettin/stt10b.php ten po prawej na dole.

cdn
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 328
Rejestracja: 23 lis 2004, o 17:38
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

coś od Romka....

Postautor: romeck » 5 lis 2005, o 20:56

WŁADYSŁAW (SODD), ex "Orlik", ex "Władek"
holownik, zbud 1922 (Oderwerke?), 68 BRT, 22.6mx5.4mx2.0m
1 maszyna tłokowa, 320KM, 1 śruba, 9w
w czasie wojny zatopiony w Kołobrzegu
zobacz: www.czejarek.pl/stettin
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 328
Rejestracja: 23 lis 2004, o 17:38
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

to jeszcze do kompletu...

Postautor: romeck » 5 lis 2005, o 21:00

SUŁTAN (SNBP), ex "prom kolejowy nr 1"
zbud 1884 Vulcan, 91 BRT, 31.2mx5.9mx2.0m, 1 silnik 100KM, 7w
zobacz: www.czejarek.pl/stettin
J-23
Posty: 94
Rejestracja: 31 paź 2004, o 20:37

Postautor: J-23 » 5 lis 2005, o 21:18

"Sułtan" - uzupełnienie
Po wojnie pływał w porcie szczecińskim na wyspę Gryfia, w 1952 unieruchomiony i w 1961 roku po gruntownym remoncie i wymianie napędu z parowego na motorowy ponownie w eksploatacji.
J-23
Posty: 94
Rejestracja: 31 paź 2004, o 20:37

Postautor: J-23 » 8 lis 2005, o 15:39

"Kapitan Kosko" ex"Rose", masowiec zbudowany w 1928 roku dla szczecińskiego armatora R.C Gribel przez Stettiner Oderwerke A.G. Pod koniec wojny zatopiony w porcie szczecińskim, wydobyty przez PRO w 1948 roku na zlecenie Spółdzielni Marynarzy "Żegluga Morska". Spółdzielnia miala być armatorem statku i prowadziła remont własnymi siłami. W połowie 1950 roku statek był już praktycznie gotowy do samodzielnej podroży do Gdyni, gdzie miał być dokończony remont. W związku z likwidacją Spółdzielni statek został przejęty przez Szczecińską Stocznię Remontową która pocieła kadłub na złom a mechanizmy wykorzystano na innych jednostkach.
Pojemność: 1530 BRT, 879 NRT. Nośność ok.2400 DWT. Wymiary : 75,4 m (między pionami) x 11,7 x 4,9 m. Jedna 3-cylindrowa maszyna parowa potrójnego rozprężaniao mocy 750 KM. 1 śruba, szybkość ok.9 w. 2 ładownie. Załoga 17 ludzi.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 14 gości

cron